Tidlig algebra gjennom generalisering

Hvordan kan arbeid med figurfølger eller tallfølger være elevenes første virkelige møte med algebraen? Og hvorfor allerede i 4. klasse?

Dette er noen av spørsmålene jeg skal ta for meg i dette blogginnlegget, som er skrevet som en deleksamen i et masteremne ved UIT/ILP.

Jeg tar først for meg selve undervisningsopplegget. Deretter hva forskningen i det matematikkdidaktiske miljøet sier om når algebra bør introduseres for elevene, og hvordan generalisering kan være en god måte for å etablere algebraisk tenkning og innføre bruk av algebraiske symboler. Jeg vil i tillegg begrunne hvorfor jeg setter samtalen i fokus i opplegget.



Videoen over er utgangspunktet for dette undervisningsopplegget. Opplegget er ikke spesielt nytenkende og spenstig, og du vil også finne varianter av innholdet i flere lærebøker. Forskjellen jeg prøver å fokusere på er når opplegget gjennomføres i skoleløpet, og ikke minst ønske om at elevene allerede i 4. klasse skal ta i bruk algebraiske symboler. Opplegget kan selvfølgelig også gjennomføres senere i skoleløpet.

Undervisningsopplegget går over én undervisningstime, men gir også tips til videre arbeid med generalisering av figur- eller tallfølger.  Jeg vil også ta for meg elementer i opplegget, som er viktig å merke seg med, og som lett kan overføres til resten av matematikkundervisningen.

Så først: Hva trenger du?
  • En gruppe med elever, inndelt i par – læringsvenner om du vil
  • Et ark til hver gruppe med vår hovedfigurfølge «Planten»
  • Ark eller elevenes kladdebok for å notere
  • Byggeklosser (valgfritt)
Og ikke minst:
  • Å være forberedt på hvilke spørsmål du skal stille, når de bør komme, og hvorfor.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvor blir det av de nysgjerrige elevene?

Tilnærming til algebra gjennom voksende mønster som problemløsning på småtrinnet

La elevene utforske og forstå matematikken!