Tidlig algebra gjennom generalisering
Hvordan kan arbeid med figurfølger eller tallfølger være elevenes første virkelige møte med algebraen? Og hvorfor allerede i 4. klasse?
Dette er noen av spørsmålene jeg skal ta for meg i dette blogginnlegget, som er skrevet som en deleksamen i et masteremne ved UIT/ILP.
Jeg tar først for meg selve undervisningsopplegget. Deretter hva forskningen i det matematikkdidaktiske miljøet sier om når algebra bør introduseres for elevene, og hvordan generalisering kan være en god måte for å etablere algebraisk tenkning og innføre bruk av algebraiske symboler. Jeg vil i tillegg begrunne hvorfor jeg setter samtalen i fokus i opplegget.
Videoen over er utgangspunktet for dette undervisningsopplegget. Opplegget er ikke spesielt nytenkende og spenstig, og du vil også finne varianter av innholdet i flere lærebøker. Forskjellen jeg prøver å fokusere på er når opplegget gjennomføres i skoleløpet, og ikke minst ønske om at elevene allerede i 4. klasse skal ta i bruk algebraiske symboler. Opplegget kan selvfølgelig også gjennomføres senere i skoleløpet.
Undervisningsopplegget går over én undervisningstime, men gir også tips til videre arbeid med generalisering av figur- eller tallfølger. Jeg vil også ta for meg elementer i opplegget, som er viktig å merke seg med, og som lett kan overføres til resten av matematikkundervisningen.
Så først: Hva trenger du?
- En gruppe med elever, inndelt i par – læringsvenner om du vil
- Et ark til hver gruppe med vår hovedfigurfølge «Planten»
- Ark eller elevenes kladdebok for å notere
- Byggeklosser (valgfritt)
- Å være forberedt på hvilke spørsmål du skal stille, når de bør komme, og hvorfor.
Kommentarer
Legg inn en kommentar