Problemløsning er gøy ☺

Mange kan forbinde matematikk med noe kjedelig, mens andre synes det er et interessant og givende fag. Det er selvfølgelig mange ulike årsaker for at elever synes matematikk er kjedelig, men er det noen matematikklærere som stiller spørsmål til hvorfor elevene synes det er kjedelig? Noen elever får ikke nok utfordring, og dermed blir det kjedelig – og det er forståelig! Andre kan synes det er kjedelig fordi læreren underviser, eller viser, hvordan ”oppskrift” elevene skal bruke for å løse de hundre oppgavene i boken – igjen, det er kjedelig. I det læreren viser prosessen for å komme frem til svaret, forsvinner nysgjerrigheten til elevene. De får ikke testet selv, de får ikke utforske, plages og mestre oppgaven på egenhånd.

Algebra er vel kanskje ett av temaene som mange elever sliter med. Ofte er det slik at elevene pugger regler, følger lærernes instruksjoner og deretter gjør akkurat det samme i sin egen skrivebok. Ved problemløsning skal elevene utforske, analysere problemer og finne løsningsstrategier. Dette kan være veldig spennende og gjøre at elevene engasjerer seg, for det blir en helt annen måte å lære på enn den tradisjonelle tavleundervisningen. Dermed skal denne teksten handle om nettopp problemløsning og algebra. Formålet med denne teksten er å gi et innblikk i hva problemløsning og algebra er, og hvordan et undervisningsopplegg, med begge temaene, kan utformes.

Problemløsning
Hva er problemløsning og hva er egentlig et problem? De aller fleste har en forståelse av hva ordet problem betyr, men hva betyr et matematisk problem? Van de Walle, Bay-Williams, Lovin og Karp (2014, s.15) definerer problem som ”en hvilken som helst oppgave eller aktivitet som elevene ikke har noen memorerte regler eller metoder for, og som de ikke har noen oppfatning om at det finnes en bestemt ”riktig” løsning”. En annen definisjon, som jeg synes forklarer begrepet kort og presist, er Websters definisjon (I Schoenfeld,1992, s.10): "A question... that is perplexing or difficult ". Ut fra disse to definisjonene av begrepet problem, forstår vi at det handler om oppgaver hvor man ikke øyeblikkelig ser løsningen eller løsningsprosessen. Problemløsning vil da være handlingen eller prosessen frem til løsningen på problemet.

Matematikeren George Polya (2013, s.4) beskriver problemløsning som en praktisk ferdighet (skill), å sammenligner det med å svømme. Videre forklarer han at gjennom imitasjon og praksis skaffer vi oss praktiske ferdigheter. For å løse problemet må man observere og etterligne hva folk gjør når de løser problemer, og etter hvert vil man selv klare å løse problemer. Slik jeg forstår Polyas beskrivelse av problemløsning, er for det første at oppgaven må være et problem for problemløseren – han kjenner ikke til løsningen eller løsningsstrategien. For det andre må problemløseren ønske å kunne løse problemet, i og med at problemløseren observerer andre, bruker til på å etterligne for å deretter klare å løse problemet på egenhånd. Og for det tredje, at det handler om å finne en metode.

Lesh og Zawojewski (u.å, side 782) forklarer at matematisk problemløsning handler om å se, tolke, beskrive og forklare situasjoner matematisk, og ikke bare utføre regler eller prosedyrer. Selv om Polya ikke direkte bruker matematisk problemløsning, kan Lesh og Zawojewskis forklaring kobles mot Polyas. Polya nevner at man må observere og etterligne andre, som kan sammenlignes med Lesh og Zawojewskis ”se, tolke og beskrive”. Gjennom observasjon av andre får man forståelse av hva som gjøres og hvorfor, og da kan problemløseren beskrive og forklare situasjonen. Slik at det ikke blir som Lesh og Zawojewski forklarer, at problemløsning ikke bare er å utføre prosedyrer – som jeg tolker som kjente prosedyrer. Noe som Schoenfeld (1992, s.14) trekker frem i sin definisjon, at problemløsning ikke bare skal fullføres ved hjelp av kjente prosedyrer.

Hvorfor problemløsning
Schoenfeld (1992, s.19) hevder at elevenes mathematical point of view påvirkes av det miljøet de befinner seg i. Slik jeg tolker Schoenfeld, kan elevene i undervisning hvor samarbeid og diskusjon om løsningsstrategier og tenkemåte, utvikle sine egne synspunkter. Dette kan sees i sammenheng med Chapin, O´Connor og Anderson (2009, s. 89) som hevder at å snakke om problemløsningsstrategier kan avsløre tidligere hull og misforståelser som kan være til hinder for fremtidig læring (KILDE). I undervisning hvor det samtales om ulike strategier, kan altså elevene utvikle seg og samtidig kan unngå misforståelser.

Van de Walle m.fl  (2014, s.15) har listet opp mange mål som de mener elevene oppnår gjennom å jobbe med problemløsning:
·      Focuses students attention in ideas and sense making
·      Emphasizes mathematical processes and practices
·      Develops students confidence and identities
·      Provides a context to help students build meaning for the cocept
·      Allows entry and exit points for a wide range of students
·      Allows for extensions and elaborations
·      Engages students so that there are fewer disipline problems
·      Provides formative assessment data
·      Is a lot of fun!

Det som kommer frem i denne listen, er at elevene får troen på seg selv i matematikk. De opplever mestring ved å løse problemer, samtidig som de ser at matematikk har en mening. Elevene får erfare at det finnes flere strategier for å løse problemet, at det ikke kun er én riktig strategi. Dette erfarer de ved å reflektere sammen med andre medelever. Elevene får mulighet til å være kreative, og dette gjør matematikken til noe gøy, selv om de blir utfordret. Samtidig lærer de å argumentere for valg og hvorfor akkurat denne strategien kommer frem til løsningen. Og sist men ikke minst, elevene utvikler en dypere forståelse i matematikk.

Problemløsningsprosess
Polya (2013, s.5-6) utformet en problemløsningsprosess med fire trinn (min oversettelse):

1.    Forstå problemet
2.    Lage en plan
3.    Utføre planen
4.    Se tilbake

Problemløseren må forstå hva problemet er, deretter lage en plan, så gjennomføre den og tilslutt har problemløseren mulighet til å ”se tilbake”. Innenfor hvert av de fire trinne presenterer Polya strategiske spørsmål som kan være til hjelp for å løse problemet. Slik som hva er den ukjente? Er det et kjent problem, har jeg vært borti lignende? Kan man løse problemet på en annen måte? Polya (2013) nevner at den intelligente problemløseren stiller seg selv spørsmål, som er lik de han har listet opp. Dermed kan denne problemløsningsprosessen være en god veileder for problemløseren. Schoenfeld (1992, s.14) nevner at man skal være forsiktig med å gi elevene for mye undervisning i strategibruk, for da kan da kan det bli oppfattet som et mål og middel. Derfor tenker jeg at Polyas problemløsningsprosess kan være et godt verktøy for lærere også. Når matematikklærere skal hjelpe elever som står fast med problemløsningsoppgaven, kan læreren bruke Polyas spørsmål til å hjelpe elevene. Istedenfor at læreren gir alt for mye veiledning, kan spørsmålene være til god hjelp for å få elevene i riktig retning.

Algebra
Algebra har vel de aller fleste et kjennskap til, noen har positive assosiasjoner mens andre har negative. Legger ved denne videosnutten som forklarer algebra på en ryddig og forståelig måte.





Undervisningsopplegg
Temaet i dette undervisningsopplegget er problemløsning og algebra. Målet for økta er at elevene skal utforske og være kreative. De skal finne sine egne strategier for å løse problemet. Samtidig håper jeg at dette skaper engasjement hos elevene. Undervisningen kan knyttes opp mot kompetansemålet etter 7. årstrinn ” finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga”.

Oppgave: I kroppsøvingstimen tar Petter, Janne, Gunn og Knut 162 armhevinger til sammen. Petter tar 5 ganger så mange armhevinger som Janne. Knut tar 35 flere armhevinger enn Petter. Gunn tar 12 færre armhevinger enn Knut. Hvor mange armhevinger tar Janne?



I denne undervisningsøkta skal elevene først arbeide individuelt, deretter i gruppe og avsluttes i fellesskap. Ved å arbeide gruppevis får elevene øvd seg på kommunikasjon i matematikk. De skal reflektere og argumentere for valg av strategi og hvorfor dette gir riktig løsning.

Elevene skal arbeidet individuelt først for å starte tankeprosessen, se om de finner ut hva problemet er og om de har en løsningsstrategi. Alle skal få muligheten til å dele sine tanker uten å bli påvirket av medelever eller lærere, derfor individuelt først.

I grupper på 3 elever, skal elevene dele sine tanker og mulige løsningsforslag. I gruppene får elevene også mulighet til å stille spørsmål, om det er noe som er uklart kan elevene hjelpe hverandre til å forstå problemet. Det er ikke gitt at alle elevene forstår hva problemet er, dermed kan elevene være en god hjelp for hverandre. Diskutere, resonnere og konkludere – elevene skal diskutere seg frem til en løsningsstrategi alle er enig i og som alle forstår.

I fellesskap skal elevene presentere gruppens løsningsstrategi. Elevene skal forklare hvorfor de gjorde de valgene de tok, slik at medelevene får en forståelse på hva de har tenkt.

Etter at alle elevene har presentert sine løsningsstrategier, skal lærer ta en gjennomgang av de ulike strategiene som er lagt frem. Hva er likheten? Er det noen som skiller seg ut, og hvorfor? Samtidig kan læreren få elevene til å reflektere over valgene de gjorde, slik som hvor startet prosessen og hvor gikk den videre? På denne måten får elevene en forståelse for at det finnes ulike måter å komme frem til rett løsning på - kanskje har alle gruppene ulike strategier, men lik løsning, og da blir det tydeligere for elevene.


Ettertanke:
Selv om undervisningen kan knyttes opp mot 7. årstrinn, er det fult mulig å gjennomføre denne undervisningen i ungdomsskolen. I oppgaven som er presentert i undervisningsopplegget kan problemet være veldig utfordrende for noen elever, mens det for andre ikke er like utfordrende. Slik jeg tolker Sullivan, Knott og Yang (2015) kan dette være et dilemma for lærere når de presenterer oppgaver for elevene, at noen elever sliter veldig og dermed gir opp. Det lærere kan gjøre er å variere den opprinnelige oppgaven, slik at den tilpasses alle elevene – at alle elever har tilgang på oppgaven. Dette kan også gjøres for elever som trenger litt mer utfordring. I oppgaven som er nevnt i denne teksten, kan man variere den ved å endre vanskelighetsgraden, da ved å for eksempel ha færre personer/objekter i oppgaveteksten.

Lærerens rolle i denne settingen er å være en god veileder. Ved å bruke Polyas problemløsningsprosess kan læreren stille de riktige spørsmålene til elever som trenger hjelp for å komme videre i oppgaven. Som Polya forklarer er lærerens rolle å hjelpe elevene. Den beste måten er at læreren setter seg inn i elevenes situasjon, prøve å forstå hva elevene tenker og å stille spørsmål som elevene selv kunne ha tenkt seg til (2013, s.1).


Litteraturliste:
Chapin, S.H., O´Connor, C. & Anderson, N.C. (2009). Classroom discussions – using math talk to help students learn.  Math solutions

Lesh, R. & Zawojewski, J. (u.å). Problem solving and modeling. Chapter 17, I: Second handbook of research on mathematics teaching and learning.

Polya, G. (2013). How to solve it. USA: Stellar classics

Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. In D. Grouws (Ed.), Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 334-370). New York: MacMillan.

Sullivan, P., Knott, L. & Yang, Y. (2015). The relationship between task design, anticipated pedagogies, and student learning. Chapter 3, page 83-111.

Van de Walle, J.A., Bay-Williams, J.M., Lovin, L.H. & Karp, K.S. (2014). Teaching student-centeres mathematics – developmentally appropriate instruction for grade 6-8. Pearson


Illustrasjonsbilde, hentet 12.10.2017, fra: https://pixabay.com/p-150124/?no_redirect

Utdanningsdirektoratet (2013): Kompetansemål etter 7.årssteg. Hentet 11.10.2017, fra: https://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-7.-arssteget


Youtubevideo hentet fra: https://www.youtube.com/watch?v=UOsndl7mtSc  (sett, 11.10.2017).

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvor blir det av de nysgjerrige elevene?

Tilnærming til algebra gjennom voksende mønster som problemløsning på småtrinnet

La elevene utforske og forstå matematikken!