Algebra + problemløsning = forståelse?
Del 1 av eksamen i emnet LRU-3351, kandidatnummer: 15
Innenfor klasserommets fire vegger, sitter det
mange elever som verken ser nytten av matematikkundervisningen, ei heller
forstår selve matematikken det undervises om. Spør man elevene om hva de tenker
om matematikk, kan man for eksempel få svar som at «matematikk er noe man gjør,
ikke noe man forstår» (Powell, Borge, Fioriti, Kondratieva Koublanova &
Sukthankar, 2009, s. 133).
Som kommende matematikklærer er dette noe jeg selvsagt
vil prøve å gjøre noe med. Og vil derfor prøve å utforme et
undervisningsopplegg som skal vekke nysgjerrighet og interesse, og som for
elevene, kanskje kan bidra til en bedre forståelse av algebra.
I et vidt spekter av forskning, har det kommet frem
at algebra er et område innenfor matematikken som er utfordrende for elevene
(Kieran, 2007). Samtidig finnes det forskning som sier at
problemløsningsoppgaver er «veien å gå» for å utvikle en relasjonell forståelse
av matematikk hos elevene (Van de Walle, Bay-Williams, Lovin & Karp, 2014).
(En forklaring av begrepet relasjonell forståelse finnes i avsnittet nedenfor).
Derfor vil undervisningsopplegget inneholde «algebraiske»
problemløsningsoppgaver.
Instrumentell og
relasjonell forståelse
I matematikk kan man dele forståelse inn i to deler, der den ene delen kalles for instrumentell forståelse, og den andre for relasjonell forståelse. Kort, og veldig enkelt forklart, dreier den instrumentelle forståelsen seg om at man for eksempel i en matematikkoppgave lett kan se hvordan man skal løse oppgaven, fordi man husker den spesielle framgangsmåten (algoritmen) for å løse akkurat den oppgaven, men kan ikke si noe om hvorfor man kan løse den slik. Om man har en relasjonell forståelse, vil man i tillegg til å kunne løse oppgaven, også kunne forklare hvorfor man kan løse oppgaven på denne måten, samtidig som man kan løse oppgaver der man ikke umiddelbart ser en passende algoritme (Skemp, 1976). En slik type oppgave, kan elever med instrumentell forståelse ha vanskeligheter med å løse. Denne typen oppgaver, kalles ofte for et problem, eller en problemløsningsoppgave. Dette står det skrevet mer om under Problemløsning.
I matematikk kan man dele forståelse inn i to deler, der den ene delen kalles for instrumentell forståelse, og den andre for relasjonell forståelse. Kort, og veldig enkelt forklart, dreier den instrumentelle forståelsen seg om at man for eksempel i en matematikkoppgave lett kan se hvordan man skal løse oppgaven, fordi man husker den spesielle framgangsmåten (algoritmen) for å løse akkurat den oppgaven, men kan ikke si noe om hvorfor man kan løse den slik. Om man har en relasjonell forståelse, vil man i tillegg til å kunne løse oppgaven, også kunne forklare hvorfor man kan løse oppgaven på denne måten, samtidig som man kan løse oppgaver der man ikke umiddelbart ser en passende algoritme (Skemp, 1976). En slik type oppgave, kan elever med instrumentell forståelse ha vanskeligheter med å løse. Denne typen oppgaver, kalles ofte for et problem, eller en problemløsningsoppgave. Dette står det skrevet mer om under Problemløsning.
James Hiebert og Patricia Lefevres begreper conceptual
and procedural knowledge, ligner veldig på det Richard Skemp kaller for
instrumentell og relasjonell forståelse. Hiebert og Lefevres mener derimot at
disse to sees i sammenheng med hverandre, og at det å ha den ene formen for
forståelse ikke utelukker den andre, men at de utfyller hverandre. Mens Skemp
ser ut til å mene at man enten har den ene eller andre formen for forståelse
(Hiebert & Lefevre, 1986; Skemp, 1976). Det mest naturlige her, i forhold
til undervisningsopplegget, vil være å se de to forståelsene/kunnskapene i
sammenheng med hverandre, jeg tenker at de to sammen bidrar til å utvikle
elevenes fullstendige forståelse av algebra.
Algebra
Algebra handler om å regne med bokstaver og symboler i stedet for «ren» tallregning. Det handler om å gå fra det spesielle til det generelle, for eksempel som å se en sammenheng mellom figurtallene under og ut fra det kunne lage en generell formel som vil gjelde for det n-te figurtallet i rekka.
Mange elever synes at algebra er et vanskelig tema i matematikkfaget
(Kieran, 2007). Og det er jo ikke så rart når mye av hvordan måten
algebra undervises på, kan virke veldig abstrakt for mange. For eksempel kan en
vanlig misoppfatning være at når en elev har løst en oppgave der løsningen var
«X = 10», kan denne eleven tro at dette gjelder for alle oppgaver der bokstaven
X er involvert.
Hva kan gjøres for at elevene skal få en bedre forståelse av algebra?
Jo, i boken Algebra för alla, diskuteres det rundt åtte punkter, som
sees på som viktige for at elevene skal oppleve arbeidet med algebra som
meningsfullt. Jeg har her bare tatt med tre av punktene, da det er med tanke på
disse tre punktene undervisningsopplegget er utviklet. Disse tre lyder slik
(min oversettelse):
- Matematikken skal være spennende, utfordrende og underholdende
- Bruk av flere representasjonsformer – hjelper på forståelsen
- Arbeidet med matematikk bør være
problemløsningsorientert
(Bergsten, Häggström & Lindberg, 1997).
Her er altså tre av de åtte punktene som er viktige for at elevene skal
føle at arbeidet med algebra er meningsfullt, og er i denne sammenhengen
utgangspunktet for undervisningsopplegget jeg har utformet. Opplegget
inneholder både en film og to problemløsningsoppgaver jeg oppfatter som
spennende, utfordrende og underholdende. Forhåpentligvis deler elevene den
samme oppfatningen.
Problemløsning
Ved å ha lest en del forskning som omhandler problemløsning, kommer det tydelig frem at ved å bruke problemløsningsoppgaver i undervisningen, vil elevene utvikle en relasjonell forståelse i matematikk (Van de Walle, Bay-Williams, Lovin & Karp, 2014).
Ved å ha lest en del forskning som omhandler problemløsning, kommer det tydelig frem at ved å bruke problemløsningsoppgaver i undervisningen, vil elevene utvikle en relasjonell forståelse i matematikk (Van de Walle, Bay-Williams, Lovin & Karp, 2014).
Problemløsning i matematikk handler kort og godt om å løse matematiske
problemer. Et problem i matematikkfaget, kan for mange lærere bety en situasjon
som føles fascinerende og som har den virkningen at det kan vekke nysgjerrighet
hos mennesket. Det er også slik at når man skal jobbe med et problem, skal det
være utfordrende å finne en løsningsstrategi med en gang (Chapin, O’Connor
& Anderson, 2009). Med andre ord kan man si at noe som er et problem for en
elev, skal kunne løses, men eleven klarer ikke umiddelbart å se hvordan han/hun
skal gå frem for å løse problemet. Klarer eleven derimot å se løsningen med en
gang, vil «problemet» ikke lengre være et problem for denne eleven, men heller
en form for øvingsoppgave.
Når man snakker om problemløsning, er matematikeren George Polya verdt
å nevne. Han har utviklet en problemløsningsmetode som kan være nyttig å bruke
når man jobber med problemløsningsoppgaver. Denne metoden er delt opp i fire
steg og utfolder seg slik (min oversettelse):
- Forstå problemet
- Se hvordan de ulike elementene i problemet henger sammen og lage en plan
- Iverksett planen
- Se tilbake på løsningen og
reflektér over den
(Polya, 2013, s. 5-6).
Grunnen til at jeg trekker frem Polyas problemløsningsmetode, er at den
kan brukes i sammenheng med når elevene jobber med problemløsningsoppgaver.
Denne metoden kan brukes til mange ulike problemer, og være som en veileder for
hvordan man skal gå frem for å løse et problem. Dermed kan denne metoden være en
støtte for læreren (som igjen blir en støtte for elevene) i forhold til hvordan
man skal lede elevene på rett vei ved å spørre de riktige spørsmålene, eller
det kan være som en støtte for elevene hvis man for eksempel gjennomgår de fire
stegene i fellesskap. Da kan elevene selv følge «oppskriften», som kan hjelpe
dem når de jobber med problemløsning.
Denne metoden har dog fått en del kritikk fra ulike hold. Matematikeren
Edward G. Begle mente at det fantes nok av bevis for at en generell
problemløsningsstrategi ikke ville funke for alle typer
problemløsningsoppgaver, og heller ikke for alle elevene. Det samme mente
matematikeren Alan H. Schoenfeld, det funket dårlig å lære studentene en
generell metode for problemløsning, og han foreslår heller at det kanskje hadde
funket bedre med spesifikke problemløsningsmetoder som passer til ulike typer
problemer (Lesh & Zawojewski, 2007).
Siden jeg har hørt så mye om Polyas problemløsningsmetode og på grunn
av kritikken denne metoden har fått, vil jeg veldig gjerne ha den med som en
del av undervisningsopplegget, fordi det kan være interessant å se om denne
metoden kan fungere eller ikke.
Undervisningsopplegg
Innhold:
I læreplanen for matematikk, finner vi et mål etter 7. trinn som lyder slik: «finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga» (Kunnskapsdepartementet, u. å.). Dette er det overordnede målet som dette undervisningsopplegget har som utgangspunkt. Undervisningsopplegget inneholder en film + to problemløsningsoppgaver.
Innhold:
I læreplanen for matematikk, finner vi et mål etter 7. trinn som lyder slik: «finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga» (Kunnskapsdepartementet, u. å.). Dette er det overordnede målet som dette undervisningsopplegget har som utgangspunkt. Undervisningsopplegget inneholder en film + to problemløsningsoppgaver.
Filmen jeg velger å ha med, er Walt Disneys film «Donald in
Mathmagic land». I korte trekk handler filmen om Donald Duck i ulike møter
med matematikken, alt fra hvordan musikk og matematikk henger sammen, til
hvordan man bruker matematikk i spill som sjakk osv. Denne filmen varer i ca.
30 minutter, men man kan velge om man bare vil bruke utvalgte sekvenser av
filmen, eller om man vil spille av hele.
Filmen illustrerer veldig godt at matematikken er del av så veldig mye
mer enn det man tror, og vil kanskje medvirke til at elevene begynner å tenke
mer over dette enn det de tidligere har gjort. Tenker også at den kan bidra til
at man kanskje får en litt større trang til å forstå og se sammenhenger mellom
ulike ting.
Problem 1:
Per, Anne og Ella har vært på butikken og kjøpt noen sukkertøy. De har bare brukt kronestykker med verdi 1 kr til å betale med. Hvor mange sukkertøy har de kjøpt og hvor mange kronestykker har de igjen, hvis:
Per, Anne og Ella har vært på butikken og kjøpt noen sukkertøy. De har bare brukt kronestykker med verdi 1 kr til å betale med. Hvor mange sukkertøy har de kjøpt og hvor mange kronestykker har de igjen, hvis:
Per, Anne og Ella til sammen har 113 sukkertøy
Ella har til sammen 81 sukkertøy og kronestykker
Per og Anne har til sammen 57 kronestykker
Ella og Per har til sammen 73 sukkertøy
Ella og Per har til sammen 63 kronestykker
Per har 3 færre sukkertøy enn Ella
Ella har til sammen 81 sukkertøy og kronestykker
Per og Anne har til sammen 57 kronestykker
Ella og Per har til sammen 73 sukkertøy
Ella og Per har til sammen 63 kronestykker
Per har 3 færre sukkertøy enn Ella
Problem 2:
Problem 2 er hentet fra denne siden.
Utførelse:
Dette undervisningsopplegget kan utføres i en 7. klasse, der elevene
allerede har jobbet litt med algebra. Altså burde de ha kjennskap til hvordan
de kan sette opp enkle likninger med bokstaver. Problemløsningsoppgavene kan
være litt for utfordrende, men det er da man skal prøve å ta i bruk Polyas
problemløsningsmetode.
Elevene deles inn i grupper på tre stykker per gruppe. Dette gjøres fordi
de sammen skal diskutere og komme fram til en løsning på problemet. Ved at
elevene får jobbe sammen med hverandre i grupper, tenker jeg at det kan oppstå
mange verdifull diskusjon, som kan bidra til utvikling av sin egen og
hverandres forståelse av algebra.
Dette undervisningsopplegget egner seg til en undervisningsøkt på 90
minutter. Start med å vise Donald in Mathmagic land, eller utvalgte
sekvenser om man ikke har tid til å vise hele. Når filmen er ferdig, samtaler
læreren med elevene om hva de tror hensikten med å vise denne filmen var, og om
det var noe i filmen de fant spesielt interessant. Det neste læreren gjør er å
lese problemløsningsoppgave 1 høyt for elevene og prøver sammen å finne ut hva
problemet egentlig er, for å få i gang tankeprosessen hos elevene (steg 1 av
Polyas problemløsningsmetode). Læreren deler deretter ut problemløsningsoppgave
1 til alle gruppene og deler samtidig ut noe som skal ligne på sukkertøy og
kronestykker, slik at elevene kan løse problemet ved hjelp av «sukkertøyene» og
«kronestykkene», men skal også løse problemet ved hjelp av penn og papir. Ved å
gjøre det slik får elevene se at det finnes flere måter å løse problemet på.
Mens elevene prøver å løse problemet, går læreren rundt og lytter på
diskusjonene og resonnementene som fyller klasserommet. På denne måten får
læreren innblikk i både hvordan elevene løser problemet og om de har eventuelle
misoppfatninger i forhold til problemet de prøver å løse (Chapin m.fl., 2009).
Læreren kan også ved hjelp av Polyas problemløsningsmetode hjelpe elevene med
hvordan de skal gå videre hvis man ser at de sliter med å komme i gang. Elevene
får rundt 40-45 minutter til problemløsningsoppgavene. Samme framgangsmåte
brukes for begge problemene, bortsett fra at problem 2 kun løses med penn og
papir. Avslutningsvis kan man i plenum samtale om at det finnes ulike
løsninsgstrategier for et og samme problem, dette viser elevene tydelig at det
finnes flere måter å tenke på enn bare én. Samtidig kan man diskutere denne
måten å jobbe med matematikk på.
Avsluttende kommentar
Dette er bare et forslag til hvordan man kan bruke problemløsningsoppgaver i sammenheng med algebra, som kanskje kan bidra til utvikling av elevenes forståelse for algebra. Dette er noe som må jobbes med kontinuerlig og over en lengre periode, slik at elevene blir fortrolig med en slik måte å jobbe med matematikk på og at de får tid til å lagre kunnskapen før de går i gang med noe nytt.
Dette er bare et forslag til hvordan man kan bruke problemløsningsoppgaver i sammenheng med algebra, som kanskje kan bidra til utvikling av elevenes forståelse for algebra. Dette er noe som må jobbes med kontinuerlig og over en lengre periode, slik at elevene blir fortrolig med en slik måte å jobbe med matematikk på og at de får tid til å lagre kunnskapen før de går i gang med noe nytt.
Litteraturliste
Bergsten, C., Häggström, J. & Lindberg, L. (1997): Algebra för alla. Bohus: Ale Tryckteam
Bergsten, C., Häggström, J. & Lindberg, L. (1997): Algebra för alla. Bohus: Ale Tryckteam
Chapin, S. H., O’Connor, C. & Anderson, N. C. (2009). Classroom
Discussions: Using math talk to help students learn. Grades K-6. (2nd ed.).
Math Solutions
Hiebert, J. & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural
knowledge in mathematics: An introcutory analysis. I: Conceptual and prodecural
knowledge: The case of mathematics. J. Hiebert. Hillsdale, NJ, Lawrence Erlbaum
Associates
Kieran, C. (2007) Learning and teaching algebra at the middle school
through college levels. I: F. K. J. Lester (Ed.), Second handbook of
research on mathematics teaching and learning. Charlotte
Lesh, R., & Zawojewski, J. (2007). Problem solving and modeling. I:
F. K. J. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching
and learning. Charlotte
Polya, G. (2013). How to solve it: A New Aspect of Mathematical
Method. Stellar Books
Powell, A. B., Borge, I. C.,
Fioriti, G. I., Kondratieva, M., Koublanova, E., & Sukthankar, N. (2009).
Challenging tasks and mathematics learning. In: Challenging Mathematics In
and Beyond the Classroom (pp. 133-170). Springer US.
Skemp, R. R. (1976). Relational Understanding and Instrumental
Understanding, Mathematics Teaching.
Van de Walle, J. A., Bay-Williams, J. M., Lovin, L. H. & Karp, K.
S. (2014). Teaching Student-Centered Mathematics. Developmentally
Appropriate Instruction for Grades 6-8. (2nd ed.). Pearson Education
Internettkilder:
Kunnskapsdepartementet. (u. å.). Læreplan i matematikk. Hentet fra https://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-7.-arssteget
Kunnskapsdepartementet. (u. å.). Læreplan i matematikk. Hentet fra https://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-7.-arssteget
Matematikk.org (2008). Hefte med problemløsningsoppgaver. Hentet fra: https://www.matematikk.org/binfil/download2.php?tid=83942&h=c8ec261d0ffa8ace1be7aee45247b363
The best Kids Cartoon Movies. (2016, 15. januar). Donald Duck Donald
In Mathmagic Land [Videoklipp]. Hentet fra: https://www.youtube.com/watch?v=PvceKeHl0Sg
Kommentarer
Legg inn en kommentar